zaterdag 1 december 2012

Derby tegen RSR eindigt in uitschakeling

Gisteren speelden we voor de KNSB beker uit tegen RSR, een sterke ploeg die afgelopen jaar nog de halve finale wist te bereiken. Van onze kant was er weer weinig enthousiasme voor de KNSB beker (ik doel hier ook op de gebeurtenis van afgelopen jaar toen een CE viertal genadeloos in de pan werd gehakt door Spijkenisse), want van de degene die in een dergelijk team thuis horen was alleen Julian bereid gevonden. De andere spelers waren Maurice, Cor en ondergetekende.

Dan het wedstrijd verloop, Maurice was als eerste klaar. Aan bord 2 verloor hij met wit van Dolf Meijer (2242). Hij had een afwikkeling naar het eindspel verkeerd ingeschat en moest toezien dat zijn paard weinig kon uitrichten tegen zwarts sterke loper.
Cor met wit aan bord 4 kon toen een half punt aantekenen tegen Wim Koster (2230), hij had in het middenspel ergens een pion verloren, maar had hier net voldoende compensatie voor met een sterk loperpaar.
Toen ikzelf dan met zwart spelend aan bord 3 tegen Jos van der Kaap (2207). Ik speelde een obscuur gambietje waar ik in het verleden al aardig wat succes mee had tot zeg maar 2000 nivo, mijn tegenstander kende echter de theorie en ik kreeg al snel een lastige stelling, waar ontwikkeling en ruimtegebrek de voornaamste problemen waren. Het eerste probleem wist ik op te lossen en aan het tweede probleem hielp mijn tegen stander mee door wat stukken te ruilen. Langzaam maar zeker wist ik me te ontworstelen en kreeg goed tegenspel over de a-lijn. Dit zinde mijn tegenstander niet en hij offerde een kwaliteit voor een pion. Het resterende eindspel zou technisch gewonnen moeten zijn, maar ik had niet meer de tijd en energie om bepaalde kritieke varianten goed door te rekenen. Hierdoor wist mijn tegenstander uiteindelijk te vluchten in een uitgedunde remisestelling 2 pi met L tegen 1 pi met T.
Als laatste was Julian bezig met zwart aan bord 1 tegen FM Oscar van Veen(2283). Gedurende lange tijd stond hij een pion achter ,maar wist deze in de tijdnoodfase terug te winnen, echter het toreneindspel wat toen ontstond was potremise.
2,5-1,5 dus en exit KNSB beker, gezien het elo verschil nog best een aardig resultaat, maar voor een CE team op sterkte hadden hier zeker kansen gelegen.
Hopelijk volgend jaar beter.

Lendert


5 opmerkingen:

Anoniem zei

balen! en wat geluk voor Ivoren Toren dat we niet compleet waren

Anoniem zei

Of een aantal GM's hebben ingehuurd zoals wel eens voorkomt...

Anoniem zei

Als ik zo jullie interne competitie bekijk, waren jullie redelijk compleet hoor!

Anoniem zei

huh, wat heeft de interne daarmee te maken? O ja, waarschijnlijk een anonieme Ivoren-Torenaar: daar mag je alleen maar extern spelen als je aan de interne meedoet. Nou ja, dat beleid zijn ze ook een beetje aan het loslaten dit seizoen..
Ja heren, het geld zit op zuid, zowel bij het schaken als bij het voetbal!
Gijsbert

Anoniem zei

Dat ziet u verkeerd, het geld zit in Leiden en bij onze zuiderburen in de portemonnee! Waarom jullie dat daar stoppen, is mij een raadsel. Een beker win je er in ieder geval dit jaar niet mee :)