donderdag 6 november 2014

Bekerteam levert puike prestatie

Gisterenavond speelde ons RSB bekerteam in de eerste ronde een uitwedstrijd tegen Shah Mata. De wedstrijd liep gesmeerd met een duidelijke 3,5 – 0,5 overwinning! Opvallend was dat Shah Mata niet in de sterkste opstelling speelde, terwijl er (op papier) sterkere spelers wel interne zaten te spelen. Desinteresse voor de RSB beker of andere belangen?

Ondanks dat bracht Shah Mata toch nog een redelijk team op de been. Zo speelde Sascha met zwart op bord 2 tegen Roel Warnik, altijd een gevaarlijke speler. Sascha leek niet al te best uit de opening te komen, maar plotseling sloot hij de witte dame in op b6. Daarna was het snel gebeurd met Roel. Zelf speelde ik op bord 1 tegen Theo van der Sluis: een gevaarlijke jongen die altijd erg aanvallend speelt. Daarom was ik blij dat ik na een wilde opening (1. D4 b5 2. Lg5!!!) rustig positioneel spel kreeg met een duidelijk plusje voor wit. Niet veel later ruilde Theo zijn loperpaar af tegen mijn paarden, en won ik een pion door een leuke combinatie. Tot mijn eigen verbazing werd het toch nog een ingewikkelde partij met allerlei tactische wendingen die ik juist zo graag wilde vermijden. Knap van Theo dat hij dit vanuit zo’n stelling voor elkaar wist te krijgen! Gelukkig wist ik het mijnenveld te ontlopen en kon ik met enige moeite afwikkelen naar een gewonnen eindspel met een paard en 2 pionnen meer: dat was verder geen probleem meer voor mij. Die eindspelopgaves van Michel de Wit van 25 jaar geleden bewijzen nog steeds hun nut!
Kort daarna claimde Marcel den Bleker op bord 3 zetherhaling in een gelijkstaand eindspel tegen Rene de Lange: Marcel dus matchwinner na een degelijke partij!
Ton Dulk speelde op bord 4 een prima partij tegen John Onderdelinden. Ton kwam in een gewonnen eindspel terecht, maar door enige tijdsdruk en kleine dreigingen van wit werd het nog knap ingewikkeld. Het schijnt dat John ergens nog een grote kans op torenwinst miste, daarna wist Ton nog een stuk te ruilen en resteerde een gewonnen eindspel dat John vrij snel daarna opgaf.

Een mooie 3,5-0,5 overwinning dus en hopelijk een voorbode voor het competitieduel dat we later dit jaar met elkaar nog gaan uitvechten. Op naar de tweede ronde, wie weet wat er nog in het vat zit voor het bekerteam dit seizoen!

Gijsbert Kamerman

1 opmerking:

Ton zei

16 januari: CE - Overschie