zondag 2 november 2014

Boven IJ veel te sterk voor CE 3

Na een mooie overwinning in ronde 1 trad CE 3 ditmaal aan tegen één van de favorieten in de poule: Boven IJ. We konden vrijuit spelen omdat een gelijkspel of meer altijd meegenomen zou zijn, maar verlies geen grote ramp tegen dit team, dat o.a. twee 2200-spelers in de gelederen heeft.
Helaas moest Jesus wegens ziekte afbellen; voor hem nam Herman plaats, die aan bord 6 met wit een gambiet speelde, waarbij het mij niet goed duidelijk was wie beter stond. Waarschijnlijk was het ook lang onduidelijk, maar uiteindelijk was het zijn tegenstander die aan het langste eind trok.
Zelf nam ik plaats aan bord 1 met zwart en in tegenstelling tot de eerste ronde speelde ik ditmaal sterk, tot zet 39, waarna ik groot voordeel geleidelijk middels zwak eindspeltechniek te grabbel gooide en uiteindelijk genoegen moest nemen met remise. Het zal omstanders wel pijn aan de ogen hebben gedaan; excuses hiervoor.
Cor had intussen met wit aan 2 eveneens een gambiet; bij hem zag het er veelbelovend uit en ik moet zeggen dat ik allerlei dingen zag die na Cors uitleg niet bleken te kloppen. Zijn tegenstander speelde de stelling thematisch en de winst is nooit voor het grijpen geweest. Ook dit werd dus remise.
Andrzej had met zwart aan 3 één van de 2200-tegenstanders en deze speelde effectief tegen een geïsoleerde pion. Al met al dacht ik dat Andrzej het toch nog remise zou gaan houden, maar ik denk dat ik het verkeerd heb getaxeerd en uiteindelijk ontstond er een pionneneindspel met een pluspion voor wit; hij converteerde dit effectief tot winst.
Tjerk had de sterkste tegenstander (Croese) en speelde het lang bewonderenswaardig goed. Croese bleef echter geduldig en wachtte de foutjes af die spelers van ons niveau onvermijdelijk maken. Nadien werd het van kwaad tot erger en ook hier noteerden wij een 0.
Jaap had met zwart aan 5 naar eigen zeggen eerst teveel lef en vervolgens te weinig. Uiteindelijk moet hij met groot materieel nadeel nog iets proberen te maken van een initiatief tegen een open witte koning, maar vergeefs.
Nancy speelde zoals we het van haar kennen: met wit aan 8 bereikte ze eenvoudig een comfortabele stelling. Ergens miste ze echter de kans om dit om te zetten in winnend voordeel: al met al een comfortabele remise.
Kresna tot slot redde met zwart aan 7 de eer voor ons. Hij speelde wederom geweldig en bereikte uiteindelijk een eindspel met toren, loper en 2 pluspionnen tegen 2 torens. Ik heb deze torens niet aktief zien worden, terwijl zwarts pluspionnen alsmaar gevaarlijker werden.
Al met al een 2,5-5,5 nederlaag: niet fraai, maar wél verdiend en intussen staan we op 50%, terwijl we de sterkste tegenstander uit de poule hebben gehad.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ipv b4 Herman denk ik Tg7
Cor

Ben zei

Voor Kresna...ik zat te kijken en toen speelde je Df4...ik denk dat Dh4 en snelle winst was geweest...wit kan dan geen Th3 spelen ivm Dxh3 en mat op h2....hij moet dan h3 spelen en dan speel je Df4...daarna Df2 met ondekbaar mat (of tegenstander moet dame offeren)

Kresna zei

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben! Ik zal het nog nakijken. Aan de andere kant is zo'n eindspel ook een goede oefening ;-).

Kresna zei

Klopt, Dh4 is uit! Goed gezien Ben!

Anoniem zei

ik mis bord 6

PdJ zei

Bord 6 staat wel in verslag vermeld....