zondag 14 december 2014

Vierde team stunt tegen CSV 1!

De voortekenen voor de wedstrijd van ons vierde team tegen CSV waren niet heel gunstig. CSV 1 had de afgelopen 16 (!!) RSB competitiewedstrijden gewonnen (het kunnen er 1 of 2 meer zijn, maar dat kon ik niet meer uit de archieven halen). Hun kopman FM Leon Koster (rating 2326) had tot nu toe een vrij imposante 20,5 uit 21 gescoord. Gemiddeld ratingverschil bedraagt zo’n 125 punten in het voordeel van CSV. Daarbij komt dat vlak voor aanvang Joris Geene zich moest afmelden vanwege een auto ongeluk van zijn moeder (inmiddels hebben we van Joris begrepen dat zijn moeder geluk heeft gehad en dat ze inmiddels weer thuis is, goed nieuws!!). Gelukkig kwam een niets-vermoedende Coen van Baren de zaal ingelopen en mocht hij gelijk na enig protest van Coen (het vierde?? heb je geen hoger team voor mij??) meteen plaatsnemen aan bord 7!


Dan de wedstrijd. Het feit alleen al dat er geen enkele remise is gevallen tekent de vechtlust van beide teams. Over de 3 nederlagen kunnen we kort zijn: Ab Kamman had naar eigen zeggen zijn avond niet en verloor kansloos van Mark Vermeer. Ook Kees van Oosterom verloor vrij regelmatig van Jan-Peter Bogers: een sterke speler die een mooie aanval lanceerde waar Kees helaas niet meer bovenop kwam. Coen van Baren bood lang dapper tegenstand, maar moest uiteindelijk toch berusten in een nederlaag tegen J. Rusch.


En dan nu de overwinningen, natuurlijk altijd het leukste gedeelte om over te schrijven. Laten we gelijk maar naar de klapper van het jaar gaan: Ton Dulk won met zwart op bord 1 van FM Leon Koster! Het lijkt een tactische grap om Ton op bord 1 te zetten, maar ik was er allerminst zeker van dat Ton zou verliezen. Ton is met zwart oerdegelijk, en ook een FM moet maar bewijzen dat die Caro-Kann van Ton te kraken is! Lange tijd bleven de heren hangen in een standaard stelling met structuren die passen bij deze opening. Toch wist Leon als allereerste een gaatje te prikken in de verdediging, en leek hij rechtstreeks op de overwinning af te gaan. Op dat  moment dacht ik dat Ton wellicht nog lichte kansen had op eeuwig schaak. Echter, op 1 of andere manier wist Ton zijn zwakke loper op d8 op f6 te krijgen. Met de dames nog op het bord en een witte koning die na een lange rokade ergens op b1 stond, werd het ineens bloedlink voor wit. Dat bleek ook wel, want Ton wist een matnet te smeden waardoor Leon niets anders kan doen dan de partij op te geven. Fantastisch resultaat natuurlijk voor Ton, die het toch moet doen met zo’n 400 ratingpunten minder. Dat verschil zal op de komende lijst in ieder geval wat kleiner worden!


Verder won Marcel den Bleker met zwart van Roel Trimp: hier leek Roel lange tijd een mooie aanval te hebben, echter deze werd door Marcel vakkundig verdedigd. Roel investeerde teveel tijd in zijn stelling. Marcel nam de aanval over en wist het punt naar zich toe te trekken. Toen had super-invaller Carel Vredenborg (onze andere topper Viktor vd Wetering was verhinderd) het punt allang op het droge tegen R. Segers: een uitstekende partij van Carel met  een mooie koningsaanval. Heel netjes! Ook Sascha wist te winnen na een wilde partij waarin hij bijna mat stond maar later een toren cadeau kreeg. Sascha werd zo matchwinner en haalde een  prachtige revanche voor zijn matige start in dit seizoen. Ten slotte speelde ik op 2 tegen Stefan Tabak: een sterke speler, oftewel: een mooie uitdaging. Ik kwam vanuit de opening in mijn vertrouwde stellingen terecht: stukken goed neerzetten en kijken of ik wat mooie velden kon pakken. Dat lukte uitstekend, en ik wist in het middenspel een mooie stelling te bereiken met een vrijpion op d6, ondersteund met een pion op e5. De vraag was of zwart dit mooie blokje kon aantasten. Met enige moeite lukte Stefan dit, alleen wel met als gevolg dat de tijd aan het wegtikken was en ik er hele leuke tactische grappen voor in de plaats kreeg. Ik heb de partij nog niet in Fritz kunnen gooien, maar mijn gevoel zegt dat ik de hele partij wel beter heb gestaan en zwart voortdurend moest opletten om niet kopje onder te gaan. Dat gebeurde wel in de eindfase waardoor ik eenvoudig kon afwikkelen naar een straalgewonnen eindspel. 


En zo was de stunt compleet: een 5-3 overwinning op een beresterk team. We hebben nu het zwaarste programma gehad en we staan boven de degradatiestreep. We zijn er nog niet, maar dit is natuurlijk een mooie opsteker. Zo zie je maar: we zijn nooit beroerd om onze vrienden in Nieuw-Beijerland een handje te helpen. Rokado mag in de volgende wedstrijd het karwei afmaken tegen CSV. De schaaksport leeft enorm in Nieuw-Beijerland dus ik denk dat ze zullen  moeten uitwijken naar een ander gebouw om alle supporters van een goede zitplaats te voorzien.


Gijsbert Kamerman

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Gelukkig spelen we uit tegen CSV Gijsbert. Maar gefeliciteerd, geweldige teamprestatie! Het is trouwens ook een mooie beloning voor mijn recente dappere poging jullie interne competitie weer wat leven in te blazen.

Hans

Menno zei

Gefeliciteerd! Mooie prestatie, dat geeft de burger weer moed!

Arjan zei

Misschien naief, maar ik geloof er nog in dat Rokado dat karwei pas in de laatste ronde kan afmaken (en dat dit dan niet lukt). Er moet dan wel iets veranderen want op dit moment spelen we met twee spelers die zo'n beetje alles weten te verliezen..

Ben zei

ja dat is inderdaad naief !

JCA zei

Waar is die 'vind-ik-leuk'-knop?
En hoe schrijf je dat eigenlijk?