maandag 9 februari 2015

CE 5 boekt benauwde zege

Terwijl de KNSB-teams zich opmaakten voor zaterdag, won Het Vijfde afgelopen vrijdag met
4,5-3,5 van Krimpen aan den IJssel 4. De degradatiekandidaat maakte het ons als mogelijke promotiekandidaat vrij lastig.

Het duurde geruime tijd voordat de eerste partij klaar was. Gerrit Boer kon gelukkig remise maken nadat hij een aanval en later een pion achterstand had overleefd. 
Gerrit Boer (1649) – Henk Stam (1590)
Wit heeft net met wat stukkenruil op g4 het initiatief aan zwart gegeven. Gerrit: 'Achteraf had ik beter op g4 met de Dame terug kunnen slaan, in plaats van met de pion.'
21.hxg4 h5 22.g5 h4 23.f4 h3
Gerrit: 'Die pion gaat wel erg snel.'
24.g4 Th4 25.f5
25...h2+ 26.Kh1 Dc6+ 
Doortastend gespeeld door zwart. Zwart staat hier gewonnen en lijkt het mooi af te maken. Toch was het omdraaien van de zetten nog sterker geweest:
26...Th3 27.Tf2 Dc6+ 28.Tg2 Tf3 Dreigt Tf2 met mat of materiaalverlies.
27.Df3 Dxf3+ 28.Txf3 Txg4 29.Th3 Kc8 30.Tf1 c6 31.Thf3 f6 32.g6 Th8 33.Lf4 Lxf4 34.Txf4 Thh4 35.Txg4 Txg4 36.Kxh2 En in dit complexe toreneindspel werd enkele zetten later remise overeengekomen. Het resulterende toreneindspel was eigenlijk een patstelling.

Ook de partij van Piet Verheij werd remise in een toreneindspel. Zijn tegenstander leek aanvankelijk het betere van het spel te hebben maar naarmate de eindfase naderde, vervlakte de partij en stond Piet misschien zelfs beter. Piet wist echter geen progressie meer te maken. 1-1
Het eerste winnende punt werd behaald door invaller Zhi Yang! Gezien de partij een verdiende overwinning. Zijn tegenstander had zijn koning een stuk onveiliger opgesteld dan Zhi Yang, die netjes de pionnen voor zijn koning hield. 2-1
Toen was er een kleine tegenslag. Herman van Malde zat goed te spelen tegen een stug verdedigende tegenstander. Op een gegeven moment switchte Herman van plan om iets te forceren maar dat ging gepaard met een fout wat een pion kostte. Gezien de stelling en resterende tijd hield Herman het voor gezien. 2-2
Eduard Smits hielp Charlois weer aan een voorsprong. In een niet-aangenomen damegambiet werd
uiteindelijk door zwart op c4 geslagen waarna Eduard het witte centrum doordrukte en gevaarlijke dreigingen creëerde richting de vijandelijke koning. Met klassieke dreigingen van de lopers en de dame richting de rokadestelling werd de aanval ingeleid. Na de inval van de witte dame was het gauw over. 3-2
Peter de Joode speelde het Koningsgambiet tegen jeugdspeelster Meike Riemens. Via een tactische wending dacht Meike een pionnetje buit te maken:
Peter de Joode (1772) – Meike Riemens (1389)
12...Pxe5 13.Pxe5 Lxb5 14.c4 La6
en Peter kwam met een countertactiek: 15.Pxf7! Daarbij had hij ook ontwikkelingsvoorsprong terwijl Meike nog niet had gerokeerd. Peter won de dubbele kwaliteit en speelde het gemakkelijk uit. 
15.Pxf7 De7 16.Pxh8 Lxc4 17.Tf3 0–0–0 18.Pf7 (18.Lxc7 Dxc7 19.Pf7) en uiteindelijk 4-2

Nog een halfje en de winst was binnen, maar het was op dat moment allerminst zeker of we het zouden redden. Henk Kootkar vocht met Toren en Paard tegen Toren en 3 verbonden vrijpionnen die vervaarlijk oprukten. Door een kleine combinatie won Henk 1 van die pionnen. De vijandelijke koning kwam helaas actief binnen op de andere vleugel. Daar lagen Henk's pionnen voor het oprapen. Het Paard kon er niets meer tegen doen. 4-3
Het moest dus komen van bord 1:
Evert Mulder 1848 - John van de Laar 1892
De stelling hierboven is ontstaan na 24.Te3-e1
John: 'Op zich was ik niet ontevreden. In de opening had ik een ideetje gejat van Arthur Kogan, die ooit meedeed aan ons weekendtoernooi. Hierdoor kreeg ik geen last van een gepend paard op f6 en zat wit met een witvelderige loper die tegen zijn eigen e4-pion stond aan te kijken. Helaas had wit wel een mooi trappetje gevonden voor zijn torens: via e1 naar e3 en vervolgens op de derde rij naar mijn korte rokade loerend. Daar was ik wat minder blij mee.
In de diagramstelling had ik de keuze tussen 24...Lh5 of 24...Ph5. Principieel wilde ik mijn Paard op f4 krijgen, met de hoop dat ik zijn koningsstelling kon opblazen. Wel zat ik wat in mijn rats met mijn Dame. Dame en Paard rond de vijandelijke koningsstelling geeft vaak kansen, maar een Dame die nergens meer naar toe kan, is ook zo wat. Ik koos voor 24...Ph5, omdat ik de schermutselingen na 24...Lh5 niet goed kon overzien:
24...Lh5 25.Tfe3 g6 26.Pxh4 Dxh4 27.g4 Lxg4 28.hxg4 Dxg4+ 29.Tg3 Dd7.
Tja, thuis zonder tijdsdruk en de controle van de computer is het makkelijk te vinden, maar ik dacht dat Tg3 mij uiteindelijk de das om zou doen.
De partij ging verder met 25.Dc1 en ik ruilde dames, een slechte gewoonte van mij, die ik er maar niet uit krijg.'
25...Dxc1? 
'25...Pf4 26.g4 hxg3 27.Txg3 Pxh3+ 28.Kh2 en zwart staat denk ik beter.
Uiteindelijk kwam ik een pion achter en miste Evert een reële winstkans met een Toren die via h2 mijn koningsvleugel zou beheersen. Omstanders van Charlois Europoort en Krimpen lieten dat na de partij nog even zien, maar gelukkig kwam het niet op bord.' 

NAC-supporter Evert Mulder en Feyenoordsupporter John van de Laar tekenden de vrede en haalden wat herinneringen op uit de tijd van de Beatrixstraat. Net als voor NAC wordt het voor Krimpen in de laatste wedstrijden nog erg spannend. Al met al een moeizame overwinning tegen een team met gemiddeld 90 ratingpunten minder. CE 5 is hierdoor wel naar de tweede plaats geklommen die recht kan geven op promotie. (Beste nummer 2 promoveert). De volgende wedstrijd is tegen koploper Overschie 2 die drie punten los staat van CE5. Zij kunnen dan thuis kampioen worden, maar wij gaan er alles aan doen om daar het feestje te verstoren.

Eduard Smits  (TL CE5)

1 opmerking:

Coos Coppelstock zei

Promoveren als beste tweede zit er voor jullie zo te zien niet in. In klasse 2A hebben de bovenste vier teams al meer match- en/of bordpunten, terwijl de nummers 1 en 2 al tegen elkaar hebben gespeeld.