zaterdag 21 februari 2015

Zhi Yang en Eduard slaan toe

Uitslagen groep 2 20 februari:

Gerrit Boer - Zhi Yang Fan             0 - 1
Eduard Smits - Piet Verheij            1 - 0

De partij tussen Gerrit en Zhi Yang leek lange tijd gelijk op te gaan, maar Gerrit bezweek onder de druk in een toreneindspel. Zhi Yang debuteert in groep 2 met een overwinning!

Een opvallend moment deed zich net na de openingsfase voor. Op een gegeven moment stond het - als ik het mij goed herinner - als volgt.



Zhi Yang had Pg6-f4 gespeeld en Gerrit besloot tot Lg2xh3, waarna de partij terechtkwam in een eindspel met zware stukken.

Had Gerrit hier g3xf4 kunnen spelen? Toegeven, dit ziet er gevaarlijk uit voor wit, maar slaat de aanval van Zhi Yang door?

Eduard wist Piet het recht tot rokade te ontnemen en kort daarna ondermijnde Eduard Piets centrumpionnen op c5 en d4 met de breekzet b2-b4.
Het verdere verloop heb ik niet gezien, maar ook Eduard geeft in de eerste speelronde meteen zijn visitekaartje af.

Menno



3 opmerkingen:

Anoniem zei

gxf4 Dxf4 Tg1 aanval afgeslagen lijkt me

Gerrit Boer zei

In de stelling van Menno staat de zwarte toren niet op h6, maar nog op a8. Na 20. gxf4 had zwart op kunnen geven. 'k Zag mijn paard op f3 even over het hoofd...
In het eindspel, met een pion achter beging ik mijn tweede blunder door de zwarte koning ruim baan in mijn stelling te geven...

Eduard Smits zei

Leuk stukje, Menno.
Op een gegeven moment won ik twee paarden voor een toren. Piet had daarna te veel tijd nodig om zijn koningsstelling op orde te krijgen.