zondag 10 januari 2016

Rotterdamse derby eindigt onbeslist

Afgelopen zaterdagmiddag stonden wij voor de opgave om onze schaakbroeders uit Noord verder de degradatiezone in te spelen en onszelf hierbij verder uit de degradatie zorgen te werken.
Helaas bleek zoals wel vaker dit seizoen niet het gehele team "on the level".

Eerst maar even het slechte nieuws, Jelle werd verrassend geconfronteerd met jeugdtalent Lola den Dunnen. De opening verliep niet helemaal naar wens, maar net toen ik dacht dat Jelle de zaak gerepareerd had ging het toch mis.

Daarna mocht ik een halfje aantekenen tegen Paul Batenburg, ik leek wat druk te hebben op zijn stelling, maar na het bevrijdende e5 van zwart, waren alle problemen opgelost, kwestie van tijd wie er eeuwig schaak ging geven in het resterende dame eindspel.
Terwijl ik met mijn tegenstander aan het analyseren was, kwamen de teamgenoten één voor één de bar binnengelopen. De één keek wat blijer dan de ander.
Hans had in een typische siciliaan tegenstander Bob Hoos weten overspelen. Aansluitend kwam Arjen binnen, in een partij waar hij met wit het openingsvoordeel lang vast hield, ging Peter Torczynski in de tijdnoodfase in de fout en konden we het punt incasseren.
Helaas ging het toen mis, onze 2100+ mannen liepen toch wel erg onverwacht tegen een paar nullen op. Matthieu speelde naar eigen zeggen slecht, maar gedurende de middag had ik al gezien dat tegenstander Wil Sparreboom een erg sterke partij zat te spelen en het Matthieu voortdurende lastig maakte. Jammer voor ons ,maar het moet gezegd worden een goede overwinning van Wil die hiervoor nog geen deuk in een pakje boter had geschaakt en uitgerekend tegen ons tot leven kwam.
Kees offerde vanuit goede stelling weer eens ala Topalov een kwaliteit en met een vrije d-pion op stoom leek dit een punt te gaan op te leveren. Tegenstander Paul Tromp had echter een verrassende paardmanoeuvre in gedachten en opeens lag de koning van Kees zwaar onder vuur. Ook hier een onverwachte nul.
Toch dat ik nog dat het goed zou komen. John had namelijk zijn jeugdige tegenstander Lucas Gortemaker in een verloren eindspelletje weten te manoeuvreren en was dit met zichtbaar genoegen aan het uitmelken hier ook punt 3,5-3,5.
Nu lag de druk bij Marcel hij had naar een eindspel toe weten te spelen waar hij een goed paard tegen een slechte loper van Jason Zondag overhield. Zijn paard begon al vrolijk rond te huppelen in de witte stelling en hier daar schade aan te richten. Totdat Jason opeens het hek dicht gooide en het arme beest opgesloten zat, waarna de witte monarch hem naar het abattoir bracht. Gelukkig voor ons, was de partij nog net remise te houden 4-4.
Het degradatie gevaar is nog niet geweken de volgende wedstrijd thuis tegen HWP Haarlem wordt weer een belangrijke match.
Lees hier het verslag van RSR.

7 opmerkingen:

Djees zei

Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat die loper helemaal niet slecht was :-)

Gerrit Boer zei

Ik had het genoegen enkele uren langs de borden te lopen en heb genoten, zowel van de hoogte- als de dieptepunten. Aan de beschrijving van Lendert heb ik weinig toe te voegen, of het moest zijn dat ik met open mond de aanvalskracht van Hans heb bewonderd. Voor een eenvoudiger schaker was dit echt hogeschoolschaak. Ik ging weg toen de laatste twee borden nog aan de gang waren en ik hoopte op een kleine overwinning. Ik lees uit het verslag van Lendert dat we nog blij kunnen zijn met de 4-4. Als onze topborden in de volgende ronden scoren, kunnen nog een flink aantal matchpunten aan het totaal toegevoed worden.

Lentheman78 zei

In mijn beleving was het een slechte loper.
Ongetwijfeld zal de computer het als gelijk waarderen, maar in een praktische partij zou ik liever zwart hebben.

Djees zei

Dat ben ik met je eens. Met zo'n paard speelt het toch wat lekkerder. Als je het niet laat opsluiten tenminste :-)

Ton zei

Verslag van de tegenstander van het 3e... Wat is dat toch dat er steeds zoveel invallers nodig zijn in de KNSB-teams?

Ton zei

http://www.sksouburg.net/teams/souburg-1/1037-imposante-zege-sks1-incl-analyse-beslissende-partij

Ton zei

Verslag van Pathena R'dam, de tegenstander van het 1e: http://schaaksite.nl/page.php?al=pathena-rotterdam-verliest-nipt-in-derby-tegen-charlois-europoort