zaterdag 25 februari 2017

Interne competitie van 24 februari


Groep 1
Twee partijen stonden op het programma, maar de eerste partij ging niet door omdat Eduard inviel in CE 3, en de tweede partij werd tien minuten voor acht geannuleerd omdat Piet ook nog nodig was in het derde team. Ongetwijfeld volgt er nog een verslag van de thuiswedstrijd tegen Moerkapelle 1.

Groep 2
Ed Lorwa verloor met wit de strijd tegen Marjolein Osinga. In het eindspel won Marjolein een stuk, maar verloor even later ook een stuk. Haar betere pionnenstelling gaf toen de doorslag: 0 – 1.

Ondergetekende ontwikkelde een goede stelling tegen Jan Hendrik Leopold en waagde een stuk aan het vernietigen van de pionnen op de koningsstelling, in de verwachting, dat er daarna meer in zat. Uiteindelijk was dat ook zo, maar ik zag verschillende snellere winstvarianten over het hoofd, waar onder een mat in twee zetten. Lendert van den Ouden, wedstrijdleider van CE 3 – Moerkapelle 1, schudde de varianten zo uit zijn mouw. Het gaf Jan Hendrik aanleiding te verzuchten: “Ja, Gerrit, nou zie je waarom wij in groep 2 spelen”, wat ik alleen maar kan beamen. Te vaak laat ik me door onzorgvuldige gevoelens leiden en neem ik te weinig de moeite varianten rustig door te rekenen.

Het klapstuk van de avond was de partij van Kees van Oosterom tegen Zhi Yang Fan. Lange tijd stond Kees goed tot beter, had zelfs een pion meer als ik me niet vergis. In zulke stellingen komt de inventiviteit van Zhi Yang volledig tot leven. Het kwam zelfs zover dat Kees, volledig dol gedraaid, mat gezet werd.

De stand in groep 2 bekijkend durf ik de eindstand te voorspellen: 1 Zhi Yang, 2 Kees, 3 Gerrit.

Gerrit Boer

Geen opmerkingen: