zaterdag 9 december 2017

KNSB-team bekert verder


Gisteravond is door een 3-1 overwinning op RSR Ivoren Toren de volgende ronde van de KNSB-beker bereikt. Het verliep allemaal redelijk soepel, althans op het schaakbord dan. Ongeveer halverwege de avond viel het licht uit. Wat nou "Pendrecht pauperwijk" ? Het onontwikkelde noorden, daar moet de subsidie heen. 

Roger drukte met wit langzaam maar zeker Nathanael Spaan (2094) van het bord af, al meldde onze speler met de hoogste elo dat de zwartspeler op het einde nog wat remisekansen had. 

Michel zat in de opening wat te klooien met zwart tegen Lucas Gortemaker (2015), maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Ofschoon het er allemaal gevaarlijk uitzag, hield de captain het hoofd koel: 0-1. 

De enige nederlaag werd geleden door Filip op bord vier met wit. Ik heb het niet allemaal even intensief gevolgd, maar volgens mij buitte tegenstander Paul Tromp (1990) een positioneel voordeeltje maximaal uit. Echter, degenen die denken de partij beter weten te beschrijven kunnen hun klacht naar mijn brievenbusfirma op de Zuidas sturen. 

Zelf won ik met zwart van Joost van Rosmalen (2138), na wat ik dacht een redelijk gestroomlijnde partij. Joost sloeg echter na de partij met zijn wreedheidshamer mijn idyllische dromen aan stukken, door te melden dat hij sowieso gewonnen zou hebben als "hij meer tijd op de klok had gehad". Ja ja. Als ik een miljard dollar op mijn bankrekening had staan was ik nu getrouwd met een supermodel. Ook was ik niet volledig doorweekt op de speellocatie aangekomen, omdat ik dan natuurlijk mijn Porsche Turbo had gepakt in plaats van te gaan lopen. Sterker nog, ik zou gisteravond niet eens zijn gaan schaken, vanwege mijn tripje naar Bermuda op mijn superjacht. Maar goed, ik zal u niet verder lastigvallen met mijn frustratie over niet uitgekomen kinderdromen. Het belangrijkste is uiteraard dat de volgende ronde bereikt is, want met dit team is een hoge eindklassering zeer zeker mogelijk.

Julian van Overdam

Geen opmerkingen: